5 kluczowych błędów popełnianych podczas rekrutacji

Portale pracy każdego dnia zalewane są tysiącami nowych ofert w poszukiwaniach specjalistów z niemal każdej branży. To między innymi z tego powodu Hays opracował swój raport „Rynek pracy 2022. Półroczny przegląd trendów”, badając ilość prowadzonych rekrutacji w 2022 roku. Wyniki jednoznacznie wskazują, że zapotrzebowanie na nowych pracowników dotyczy praktycznie każdej firmy. Aż 97% badanych organizacji zdecydowało się przeprowadzić rekrutacje zaledwie w pierwszym półroczu 2022 roku. W drugiej połowie roku zatrudnienie nowej kadry wiązało się z planami 92% firm. Jak prowadzić skuteczne rekrutacje? Na co zwracać uwagę podczas tworzenia oferty? I jak zatrzymać przy sobie obiecujących kandydatów? Sprawdź 5 najczęstszych błędów popełnianych podczas rekrutacji. 

Poszukiwania na ostatnią chwilę 

Poszukiwania nowego pracownika najczęściej kojarzą się z sytuacją, kiedy na biurku niespodziewanie zastajemy wypowiedzenie i na szybko rozpoczynamy poszukiwania nowych kandydatów. Coraz częściej jednak można spotkać się z rekrutacjami, które związane są z rozwojem firmy i jej działaniami, takimi jak nowo utworzone stanowisko, awans jednego z pracowników lub planowanie uruchomienia kolejnego projektu. Jeśli z góry wiadomo, od kiedy chcemy zatrudnić nową osobę, nie warto czekać na ostatnią chwilę. Podczas rekrutacji ważna jest organizacja poszczególnych działań i zostawienie sobie odpowiedniej rezerwy czasowej. Zawsze musimy być gotowi na pojawienie się komplikacji, które opóźnią proces zatrudnienia. 

Podczas planowania warto również zwrócić uwagę na to, kto będzie zajmował się przeprowadzaniem rozmów z kandydatami. Najczęściej wyznaczani są do tego managerowie konkretnych działów lub pracownicy działu HR. Poza wiedzą z danego obszaru, rekruter powinien reprezentować sobą kompetencje przywódcze, aby umiejętnie poprowadzić całą rozmowę. 

Zbyt ogólny opis stanowiska  

Oferta pracy opublikowana na stronie firmowej, portalu pracowniczym lub w mediach społecznościowych to moment pierwszej styczności potencjalnych kandydatów z naszą propozycją. A jak wiadomo, pierwsze wrażenie jest niezwykle istotne. Dlatego tak ważne jest, aby przygotowana oferta zawierała dokładny opis stanowiska oraz obowiązki przyszłego pracownika. Brak kluczowych informacji już na samym początku sprawia, że tracimy zainteresowanie wielu dobrych kandydatów. Aż 28 proc. specjalistów i menedżerów przyznaje, że po zakończonej rozmowie kwalifikacyjnej posiada niewielką ilość informacji na temat danego stanowiska i zakresu obowiązków (Antal, raport „Aktywność specjalistów i menedżerów”). Mówiąc wprost o tym, kogo poszukujemy, możemy odsiać nieodpowiednich kandydatów, przyciągając jednocześnie uwagę osób rzeczywiście zainteresowanych danym stanowiskiem. 

Podczas przygotowywania oferty warto przedstawić rzeczywiste warunki pracy i jasno określić formę zatrudnienia. Obiecywanie „gruszek na wierzbie” spowoduje tylko, że choć początkowo zwrócimy uwagę wielu kandydatów, ostatecznie możemy ich do siebie zrazić. Po zatrudnieniu nowego pracownika jest duże prawdopodobieństwo, że dość szybko przekona się o realiach panujących w firmie. Jeśli zda sobie sprawę, że nie odzwierciedla to obietnic składanych podczas rekrutacji, poczuje się oszukany i straci motywację do pracy. W najgorszym scenariuszu po prostu szybko opuści naszą firmę. 

Brak harmonogramu przeprowadzania rekrutacji 

Stworzenie harmonogramu rekrutacji to duży komfort zarówno dla pracodawcy, jak i kandydatów. Pozwala on odpowiednio zaplanować przebieg poszczególnych etapów i uniknąć niepotrzebnego chaosu. Odpowiednio rozplanowana rekrutacja nigdy nie powinna kończyć się w ostatnim dniu miesiąca. Wiąże się to z okresem wypowiedzenia wybranego kandydata, który również wcale nie musi od razu przystać na naszą propozycję. W większości przypadków pozostawia on sobie kilka dni do namysłu – a to również nie gwarantuje, że ostatecznie przyjmie naszą ofertę. Tak źle zorganizowane działanie może wiązać się z tym, że nowego pracownika pozyskamy nawet miesiąc później, niż planowaliśmy. 

Zbyt długi proces może również działać negatywnie na aplikujących kandydatów. Z raportu Antal „Aktywność specjalistów i menedżerów” wynika, że co drugi specjalista i menedżer jest rozczarowany długim czasem oczekiwania na decyzję pracodawcy. Firma, która wydłuża proces rekrutacji wypada gorzej w oczach potencjalnego pracownika, a jego motywacja stopniowo maleje. Długi czas oczekiwania może sprawić, że w międzyczasie wielu dobrych kandydatów znajdzie pracę na innych stanowiskach. 

Słaba komunikacja z kandydatami 

W tym miejscu również warto spojrzeć na jeszcze inne wnioski płynące z raportu Antal, z którego wynika, że zaledwie 11% kandydatów uczestniczących w procesach rekrutacyjnych oceniło je nienagannie. W dużej mierze za niezadowolenie odpowiadała zła komunikacja i niejasny opis stanowiska. Utrzymywanie kontaktu z kandydatami od samego początku jest niezwykle kluczowe i pozwala nawiązać z nimi dobre relacje, które przekładają się na pozytywny odbiór oraz opinie. Warto więc udzielać informacji zwrotnej na każdym etapie rekrutacji, aby pokazać swoje zaangażowanie. Brak odpowiedniego feedbacku może również sprawić, że nasi kandydaci odbiorą milczenie za brak zainteresowania, a biorąc udział w kilku procesach rekrutacyjnych ostatecznie przyjmą inną ofertę pracy. 

Innym błędem komunikacyjnym jest tak zwana nierówność stron, którą czasami można zaobserwować podczas rozmowy z kandydatami. Cały proces z założenia powinien stanowić rozmowę, w której żadna ze stron nie góruje nad drugą. Ponadto osoba przeprowadzająca rekrutację powinna odpowiednio przygotować się do rozmowy. Myślenie o tym, że tylko kandydat musi się dobrze zaprezentować jest myśleniem całkowicie błędnym. Jeśli rekruter pierwszy raz zapoznaje się z CV kandydata w tracie rozmowy, nie posiada wcześniej przygotowanych pytań lub niepotrzebnie je powiela, oznacza to, że nie potrafi zaprezentować firmy jako zorganizowanej i zaangażowanej. Taka prezentacja sprawi, że kandydat zacznie poważnie zastanawiać się, czy praca na tym stanowisku rzeczywiście może mu odpowiadać. 

Pominięcie szkoleniowego aspektu rekrutacji 

Koniec rozmów, wybór kandydata i podpisanie finalnej umowy – wiele firm właśnie tak postrzega zakończenie procesu rekrutacji. Nic bardziej mylnego! Odpowiedni proces wdrożenia i przeszkolenia jest kolejnym ważnym elementem rekrutacji, który pozwala dopasować umiejętności pracownika do wymagań pracodawcy. Dodatkowo, jak wskazują wyniki badań Microsoft World Trade Index z 2022 roku, aż 68% decydentów biznesowych i 56% pracowników narzeka na brak możliwości rozwoju w obecnych firmach, co często jest powodem, dla którego nie decydują się pozostać dłużej w swoim miejscu pracy. 

Warto więc po przyjęciu nowego pracownika zadbać o jego potrzeby szkoleniowe i rozwojowe oraz zapewniać stały rozwój obecnej kadrze specjalistów. Wiele organizacji nie traktuje niestety wystarczająco priorytetowo tego elementu, który może być kluczowy dla cennych, potencjalnych pracowników. Zaniedbywanie potrzeb szkoleniowych już na etapie rekrutacji może spowodować, że wielu dobrych kandydatów, którzy ubiegają się o stanowisko, ostatecznie zrezygnuje, nie widząc możliwości dalszego rozwoju. 

 

Autorka: Marta Sztykiel

 

Szukasz szkoleń dla pracowników w swojej firmie? Sprawdź pełny katalog szkoleń Human Partner i otrzymaj pomoc w uzyskaniu dotacji!

Zobacz również dostępne programy szkoleniowe z zakresu sprzedaży, rozwijające kompetencje sprzedażowe, marketingowe, menadżerskie i cyfrowe pod tym linkiem.