5 zasad dobrego webinaru

Czy zastanawiałeś się po czym poznać dobry webinar? Poznaj kilka zasad wartościowej usługi rozwojowej on-line, dzięki którym wybierzesz najlepszą z opcji dostępnych na rynku.

Jak rozpoznać wartościowe wydarzenie w sieci?

E-learning rośnie w siłę. Jeszcze do niedawna webinary były jedynie dodatkiem do ofert firm szkoleniowych, które świadczyły usługi przede wszystkim stacjonarnie. Teraz część ich flagowych produktów została zmodyfikowana i przeniesiona do sieci.

Żródło: Google Trends

 

Nie ma co się dziwić skoro odnotowujemy duże zapotrzebowanie na zdalne kształcenie. Dowodem tego jest dynamiczny wzrost wpisywania hasła „webinar” w wyszukiwarce Google, który miał miejsce w końcówce marca 2020. Pandemia dodatkowo napędza sprzedaż i zachęca do przenoszenia usług do świata on-line.

Trend dotyczący zwiększonej popularności webinarów, ekonferencji czy wirtualnych konsultacji dotyczy nie tylko trenerów, ale także firm, które chcą dzielić się wiedzą ze swoimi pracownikami. Niestety szybka i nie do końca zaplanowana implementacja usług on-line nie zawsze idzie w parze z dobrą jakością. Sprawdź, jak odnaleźć się w świecie webinarów i nie zmarnować na nie cennego czasu.

Dobry webinar, czyli jaki?

Zmiany na rynku szkoleń nie ominęły Human Partner.  „Nasza firma od dłuższego czasu zajmuję się obszarem learning & development. Jednak ostatnio znaczną część naszej pracy poświęcamy digital learningowi, który w czasach pandemii zyskuje na popularności. Ludzie w tym trudnym czasie czują silną potrzebę rozwoju, a dzięki nowym technologiom, my jesteśmy w stanie tę potrzebę zaspokoić poprzez szkolenia on-line” – podkreśla Joanna Kamola, Learning & Development Manager w Human Partner.

Joanna ma za sobą kilka dużych projektów szkoleniowych dla HR, managerów wyższego szczebla, właścicieli firm należących do sektora MŚP i korporacji. Na podstawie zdobytego doświadczenia postanowiła podzielić się 5 zasadami, które wpływają na pozytywny odbiór wirtualnych warsztatów.

5 zasad dobrego webinaru wg Joanny Kamoli

Zasada 1. Odpowiednia tematyka

Tematyka webinaru powinien być podyktowana realnymi potrzebami. To z pewnością wpłynie to na komfort prowadzącego, możliwości przekazywania wiedzy, a ostatecznie również na odbiór całości przez uczestników. Dlatego po każdym webinarze przeprowadzam dodatkową ankietę. Dzięki temu wiem, jaki temat będzie najbardziej interesujący i odpowie na obecną potrzebę rynku.

Zasada 2.  Interakcja z uczestnikami

Czy wolisz suche przekazywanie treści, czy aktywne wymienianie się wiedzą? Utrzymanie odpowiedniej uwagi i zaangażowania uczestników jest dla nas priorytetem! Dlatego pytamy, staramy się poznać uczestników i dowiedzieć się dlaczego temat ich zainteresował. W trakcie szkoleń online, gdzie grupy nie przekraczają 15 osób, aktywnie wykorzystujemy whiteboardy – specjalne tablice, na których zarówno prowadzący, jak i uczestnicy mogą pisać lub rysować! Lubimy również różne cyfrowe narzędzia takie jak Kahoot czy Mentimeter.

Zasada 3. Rodzaj i funkcjonalności platformy

Na rynku dostępnych jest kilka różnych platform webinarowych. Każdą z nich w naszym zespole L&D sprawdziliśmy, potestowaliśmy i wybraliśmy ZOOM.  Ma bardzo dużo funkcjonalności np. whiteboardy czy mniejsze „pokoje” do zadań grupowych. A to akurat przypadło do gustu naszym klientom preferującym warsztatowe formy prowadzenia zajęć.

Zasada 4. Wartościowy content

Warto zwrócić uwagę, jakie praktyczne rozwiązania pokazują trenerzy podczas webinarów. Najlepiej takie, które oparte są na modelu evidence based training. Treści powinny bazować na najlepszych dostępnych obecnie dowodach, np. badaniach czy opracowaniach naukowych. Przede wszystkim webinar nie powinien być jedną wielką reklamą trenera i firmy szkoleniowej. Moim zdaniem na prezentację biografii prelegenta powinno się poświęcić maksymalnie 2-3 minuty na początku i na końcu spotkania, i to bez względu na jego długość.

Zasada 5. Wsparcie techniczne

Dość często webinary lub szkolenia on-line prowadzą trenerzy, nie mając odpowiedniego supportu technicznego. My zawsze zapewniamy dodatkowe wsparcie m.in. moderacja czatu, rozwiązywanie problemów technicznych, przesyłanie dodatkowych materiałów, dzielenie na grupy etc. Trener nie musi się tym przejmować. Ma skupiać się na merytoryce i realizacji celów webinaru lub szkolenia on-line.

Głodny wiedzy? Zapraszamy na nasze webinary

Mamy nadzieję, że nasz mini poradnik pozwoli Ci być nie tylko dobrym odbiorcą szkoleń on-line, ale także ich twórcą. Tymczasem zapraszamy Cię na nasze  bezpłatne webinary. Mamy dla Ciebie szkolenia on-line z tematów, takich jak: sprzedaż, feedback, feedforward, zarządzanie: