Czy kobiety lepiej zarządzają firmami?

Czy kobiety lepiej zarządzają firmami? – to pytanie często pojawia się w publicznej debacie. Kamila Kowalska, Współwłaścicielka i Wizeprezes Zarządu Human Partner, postanowiła podzielić się swoim doświadczeniem w prowadzeniu firmy i opinią na temat roli kobiet w biznesie.

Kobieta Prezes – połączenie budzące wątpliwości

Żyjemy w XXI wieku, jednak nadal wielu przedsiębiorców-mężczyzn nie może pogodzić się z twierdzeniem, że kobiety zdecydowanie lepiej zarządzają firmami… Czy to prawda? Ile osób, tyle opinii. Pierwszą firmę założyłam jeszcze na studiach, mając 24 lata. Nie wiem, czy byłoby mi łatwiej, gdybym była mężczyzną. To, co mogę napisać z mojej perspektywy, to fakt, że wielokrotnie zderzyłam się (i nadal zderzam) z sytuacją, w której przy pierwszym spotkaniu biznesowym muszę udowadniać, że jako kobieta, mam wiedzę i kwalifikacje, które pozwalają mi tak samo jak mężczyźnie na bycie Wiceprezesem, i również mogę podejmować decyzje (bez konsultowania ich z mężczyzną). Zapewniać, że to ze mną będą prowadzone negocjacje i podpisywana umowa (a nie z mężczyzną), i to ja będę w całości odpowiedzialna za ich projekt.

MIT: mężczyzna jest głową, a kobieta szyją

Nawet dziś, jako współwłaścicielka spółki, często w rozmowach z mężczyznami-przedsiębiorcami tłumaczę, że różnorodność w miejscu pracy ma wpływ na całą działalność firmy. Niby oczywistość, ale wciąż są wśród nas osoby nieświadome tego, że ludzie posiadają odmienne doświadczenia, pełnią różne role w społeczeństwie, przenosząc tym samym zachowania i modele działania na swoją aktywność zawodową, i to niezależnie od płci.

Szklany sufit nadal ma się świetnie. Przyczyniają się do tego stereotypy typu: „mężczyzna jest głową, a kobietą szyją”, „kobiety są zbyt emocjonalne, żeby zarządzać dużą firmą”. Mają świadczyć o tym, że w biznesie kobiety powinny oddawać palmę pierwszeństwa mężczyznom. Kiedy już trafiają do zarządu, to na każdym kroku podkreśla się ich wielozodaniowość, ponieważ pokutuje w społeczeństwie przeświadczenie, że jako Prezeski pracują na dwa etaty (firma i dom).  Z tego tytułu wymaga się więcej od nas kobiet. Musimy być bardziej poukładane, wykazywać się umiejętnościami optymalnego zarządzania czasem i priorytetami. Tutaj nie ma miejsca nawet na najmniejszy błąd.

To, co może wydawać się w danym momencie obciążeniem, działa jednak na korzyść firm. Oczywiście jest wiele innych cech, które można wymienić, dlaczego warto by kobieta była w zarządzie, natomiast liczby bronią się same…

FAKT: kobiety przynoszą zyski firmom

Jak donoszą wyniki różnych badań, m.in. McKinsey & Company, czy Raportu Credit Suisse Research Institute, obecność pań w zarządach firm przekłada się na wyższe wyniki finansowe przedsiębiorstw, niż w firmach zarządzanych wyłącznie przez mężczyzn. Dotyczy to kluczowych wskaźników, takich jak: wartość marki, zwrot z kapitału własnego, zwrot ze sprzedaży, a także zysk operacyjny.

77% spośród stu najwyżej wycenianych marek świata ma w swoich zarządach kobiety! Są wśród nich m.in. AVON, Burberry, Duracell, Facebook, GM, Google, Hewlett Packard, H&M, IBM, Intel, Samsung, Wal-Mart, Xerox, Zara. Przeciętna wartość marek firm, które mają w swoich zarządach kobiety, jest dwa razy większa niż w przypadku firm, w których nie ma kobiet w zarządach.

W okresie 2007–2012 marki te miały średnią stopę wzrostu na poziomie 66%, podczas gdy analogiczny wskaźnik w przypadku marek należących do firm o całkowicie zmaskulinizowanych zarządach kształtował się na poziomie 6%. Wynika z tego, że kobiety mają realny wpływ na zwiększenie zysków i rozwój firm, którymi zarządzają.

Słów kilka o Dream Gap

Skąd właściwie bierze się niewiara w możliwości kobiet, która przenosi się na nas same? Myślę, że ma ona swoje źródło w tym, jak zostaliśmy wychowywani i w jakim środowisku obecnie przebywamy. Ostatnio natrafiłam na spot Barbie „Możesz być kim chcesz”, który dotyczył Dream Gap – zjawiska, w którym już kilkuletnie dziewczynki przestają wierzyć w swoje możliwości zawodowe. Nie myślą o zostaniu np. prezesami firm, ponieważ nie czują się do tego predyspozycji.

Źródło: YouTube, Barbie Polska

 

Moim zdaniem, żeby skutecznie zwalczać Dream Gap, powinniśmy zacząć od zmian w swoich rodzinach. Pozwolić dziewczynkom uwierzyć, że mogą być prezesami i uświadamiając chłopców, że nie ma nic złego w tym, że będą wiceprezesami w firmie zarządzanej przez kobietę!

Walcząc ze stereotypami

Istnieje wiele dowodów na to, że kobiety na stanowiskach kierowniczych radzą sobie doskonale, mimo że nieustannie muszą walczyć ze stereotypami związanymi z płcią.

Cytując Marię Skłodowską-Curie – „Musimy mieć wytrwałość i ponad wszystko wiarę w siebie. Musimy być pewne, że mamy do czegoś talent…”. Jestem przekonana, że dzięki głośnym mówieniu o sukcesach innych kobiet, z biegiem czasu coraz więcej profesjonalistek otrzyma szansę na pokazanie swoich umiejętności i serdecznie im w tym kibicuję.

 

O AUTORCE:

Kamila Kowalska: Współzałożycielka i Wiceprezes Human Partner, członek zarządu klastra ITCorner zrzeszającego innowacyjne firmy z branży technologicznej. Ekonomiczne wykształcenie potwierdzone na Uniwersytecie Wrocławskim i w Szkole Głównej Handlowej, w połączeniu z 14-letnim doświadczeniem w konsultingu powoduje, że znakomicie rozumie trendy rynkowe. Stale podnosi swoją wiedzę, skończyła programu Management oparty na licencji Harvard Business Review, obecnie w trakcie podyplomowych studiów Talent Management in Tech Companies na Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie. [CZYTAJ DALEJ]

 

Kamila Kowalska Human Partner

 

Źródło:

[1] Równość w biznesie. „Kobiety w biznesie – to się opłaca”. Przewodnik dla firm.

[2] Raport McKinsey & Company, „Potęga równości. Jak i dlaczego warto wspierać kobiety w karierze zawodowej”.

[3] https://marketingprzykawie.pl/espresso/dziewczynki-spocie-barbie-domagaja-sie-kresu-zjawiska-dream-gap/