otto weber kryptowährung dash kryptowährung erklärung fiat und kryptowährung in einem konto gevestor handel mit kryptowährungen

Jak zapobiegać rotacji pracowników w firmie?

Utrata utalentowanej i kompetentnej kadry może nieść ogromne ryzyko biznesowe i narazić firmę na wysokie koszty. A te, według agencji Commplace, mogą wynieść od 30% do nawet 200% rocznego wynagrodzenia. Czasy, gdy pracownik rozwijał swoją karierę tylko w jednej firmie są już co prawda dawno za nami. Jeśli jednak na naszym biurku coraz częściej pojawiają się kolejne wypowiedzenia, należy szybko podjąć określone działania. Jak radzić sobie z rotacją w firmie? Jak zapobiegać odejściu pracowników? Dowiedz się z poniższego artykułu.

Zmiana miejsca pracy – powody

Zmiana pracy to coś zupełnie naturalnego. Według danych z 38. edycji raportu „Monitor Rynku Pracy” zjawisko to można zaobserwować głównie u osób młodych, gdzie rotacja wynosi nawet 35%. Inne badania wskazują, że co trzeci Polak decyduje się na zmianę pracy w ciągu pół roku od podjęcia pracy (Impact Instruction Group). Wyniki z pewnością nie napawają optymizmem pracodawców i jednoznacznie wskazują, że obecnie obserwujemy znacznie większą rotację niż kiedykolwiek wcześniej.

Już na samym początku warto przyjrzeć się powodom, dla których pracownicy decydują się na zmianę firmy. Najczęściej przewijającymi się motywami są duża powtarzalność obowiązków i monotonność, niskie wynagrodzenie, brak możliwości rozwoju, konfliktowa atmosfera w miejscu pracy czy liczne nadgodziny.

Zmiana miejsca zamieszkania nie stanowi już tak wielkiego problemu jak jeszcze dwa lata temu – cześć firm przekonało się do pracy zdalnej, zatrudniając pracowników zarówno z całej Polski, jak i ze świata. Trend ten sprawił, że wielu pracowników również zaczęło oczekiwać wprowadzenia podobnych zmian. Badania opublikowane w 2022 roku przez Pracuj.pl pokazują, że już 35% Polaków pracuje zdalnie lub hybrydowo.

Jak zmniejszyć rotację pracowników w firmie?

O ile rotacja ma charakter marginalny, należy traktować ją jako zjawisko całkowicie naturalne. Jeśli jednak zaczną docierać do nas głosy niezadowolonych pracowników, a liczba wypowiedzeń niebezpiecznie wzrośnie, należy podjąć natychmiastowe działania. Stałe trzymanie ręki na pulsie i monitorowanie satysfakcji pracy pozwala na wczesnym etapie uniknąć tzw. efektu domina.

Ankiety satysfakcji

To proste narzędzie jest coraz chętniej wykorzystywane zarówno przez mniejsze, jak i większe firmy. Ankieta satysfakcji pozwala pracownikom na anonimową ocenę, przez co stają się bardziej otwarci i szczerzy niż podczas zwykłej rozmowy. W ten sposób pracodawca może szybko zauważyć, co jest powodem niezadowolenia wśród pracowników i podjąć konkretne działania na wczesnym etapie.

Pomocna dłoń, czyli efektywny onboarding

Nowi pracownicy często potrzebują sporo czasu, zanim w pełni zaaklimatyzują się w zespole i zaczną płynnie wykonywać obowiązki. Pierwsze miesiące są więc dla nich wymagające i stresujące. Pokazują to badania przeprowadzone przez Instytut Gallupa, z których wynika, że rotacja pracowników może wynieść nawet 50% przez pierwsze półtora roku. Pracodawca powinien już na samym początku zadbać o odpowiednie wdrożenie i aklimatyzację w kulturze organizacyjnej. Takich działań oczekuje 62% nowych pracowników, co wynika z badania przeprowadzonego przez firmy Kronos i HCI. Pracownicy rzuceni na głęboką wodę mogą nie poradzić sobie z presją i szybko dojdą do (być może) błędnego wniosku, że to stanowisko nie jest dla nich. Ponadto, odpowiednio przeprowadzony onboarding pozwala zwiększyć wydajność nowych pracowników nawet o 62% (Harward Business Review).

Rozwój to podstawa

Raport „Stres i satysfakcja” przygotowany przez HAYS wskazuje, że co czwarty pracownik nie czerpie satysfakcji z realizacji zawodowych obowiązków. To z kolei przyczynia się do częstszego występowania zjawiska wypalenia zawodowego i pogorszenia efektywności pracy. Warto zastanowić się więc nad organizacją szkoleń dla pracowników lub wysłaniem ich na ciekawe branżowe wydarzenia. Częścią rozwoju są również nowe zadania i obowiązki, które pozwalają uniknąć monotonnych czynności, powtarzanych każdego dnia.

Wynagrodzenie i awans, czyli korzyści finansowe

Niskie wynagrodzenie to jeden z głównych powodów, dla których pracownicy decydują się na opuszczenie firmy. Według badania przeprowadzonego przez Pracuj.pl, aż 41% respondentów skłania się do zmiany pracy, jeśli nie otrzymuje podwyżek. Warto więc obserwować stawki na rynku i zapewniać pracownikom adekwatne podwyżki, jeśli wywiązują się ze swoich zadań. Obserwacja pozwoli nam również dostrzec ambitnych i dobrze rokujących pracowników. Zapewnienie im awansu nie tylko zwiększy ich efektywność, ale również sprawi, że nie będą kierowali się w stronę konkurencji. W badaniu Pracuj.pl aż 26% ankietowanych zdecydowało się na szukanie nowej pracy z powodu braku możliwości rozwoju i awansu.

Zapobieganie złej atmosferze

Już na etapie rekrutacji należy dobrze przeanalizować kandydatów pod kątem całego zespołu, w którym będą spędzać wiele godzin w tygodniu. Pozwoli to uniknąć spięć czy rozczarowań oraz pogorszenia się efektywności pracy. Warto też przyjrzeć się szerzej obecnym pracownikom i managerom. Ankietowani z badania „Polacy w nowym środowisku pracy” z końca 2021 roku wskazali, że powodem szukania nowej pracy jest między innymi zła atmosfera panująca w firmie (18% ankietowanych). Być może to właśnie wrogie i wyniosłe nastawienie współpracowników wobec siebie, uczucie stresu czy zbyt wysokie oczekiwania wpływają na zwiększoną rotację. Warto przyjrzeć się również poszczególnym zespołom – być może rotacja nie dotyczy całej firmy, a jedynie jej pewnego segmentu.

Lepiej zapobiegać niż leczyć, czyli dlaczego warto unikać dużej rotacji pracowników

Nigdy nie unikniemy rotacji, szczególnie w obecnych czasach, kiedy młodzi ludzie nie boją się zmian i często szukają nowych wyzwań. Nie oznacza to jednak, że nie można ich zatrzymać w firmie na dłużej – jeśli otrzymają ciekawą i rozwojową ofertę pracy w przyjaznych warunkach i z adekwatnym wynagrodzeniem, nie będą rozglądać się w poszukiwaniu nowych ofert.

Zatrudnianie nowych pracowników obciąża pracodawcę wieloma dodatkowymi kosztami i wcale nie należy do najłatwiejszych zadań. Aż 56% pracodawców boryka się z problemem znalezienia kompetentnych i wykwalifikowanych pracowników (Barometru Rynku Pracy). Do bardzo podobnych wniosków można dojść po przeanalizowaniu raportu „International Business Report” firmy Grant Thornton z którego wynika, że aż 60% dużych i średnich firm mierzy się z tym problemem. Utrata dobrych pracowników może być poważnym ciosem dla całej firmy.

Proces rekrutacji, wdrożenie czy organizacja szkoleń to najbardziej podstawowe wydatki, z którymi musi liczyć się firma podczas poszukiwań nowego pracownika. I o ile pracownik zdecyduje się zostać, możemy uznać te działania za opłacalne. Bywa jednak, że pracownik po krótkim okresie nie chce dłużej z nami współpracować. Takie działanie sprowadza nas ponownie do punktu wyjścia, czyli rozpoczęcia nowej rekrutacji. A to z kolei wiąże się z kolejnymi kosztami.

 

Jeśli zainteresował Cię ten temat, i chciałabyś/chciałbyś go jeszcze pogłębić, zachęcamy do skorzystania z naszych pigułek wiedzy lub szkoleń dot. efektywnego onboardingu.

Jesteś firmą z Wrocławia lub powiatu wrocławskiego? Dołącz do projektu Aktywna Kobieta i otrzymaj 10 darmowych kursów, m.in. z tematu onboardingu.

 

Autorka: Marta Sztykiel

 

 

 

 

Stwórz z nami plan szkoleniowy

Skontaktuj się z naszym konsultantem