Jak zarządzać zespołem rozproszonym? Must-have managera

 Zarządzanie zespołem rozproszonym jest niełatwą sztuką. Twój zespół pracuje zdalnie lub hybrydowo? Jeśli tak, to koniecznie zapoznaj się ze wskazówkami, które przygotowała dla Ciebie Magdalena Guillet, ekspertka Human Partner.

jak zarządzać zdalnie

Wyzwania stojące przed pracownikami 

Jeśli tutaj trafiłeś, to oznacza, że zależy Ci na Twoich pracownikach. Jednak zanim przedstawię Ci porady dla managerów prowadzących zespół rozproszony, spójrz na świat oczami pracowników. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś  się nad tym, w jakie sytuacji znajduje się Twój zespół? W raporcie „Zaangażowanie w czasie pandemii” (Hays, SWPS, Carrotspot) możesz znaleźć największe minusy pracy na home office.  Najczęściej pracownicy uskarżają się na swoje otoczenie. W pracy zdalnej rozpraszają ich m.in.:

  • ograniczone poczucia prywatności,
  • niewystarczającą przestrzeń życiowa lub przestrzeń niezbędna do pracy,
  • hałas,
  • bałagan, nieporządek,
  • zła organizacja w miejscu pracy,
  • domownicy.

Organizacja pracy na małej przestrzeni, którą trzeba dzielić z innymi mieszkańcami nie wpływa dobrze na koncertowanie się na celach zespołowych. Musisz zdawać sobie sprawę, że nie każdy potrafi się odnaleźć w takich warunkach. Nieodpowiednio przygotowane miejsce pracy może rozpraszać i wpływać negatywnie na wydajność.  

Wyzwania stojące przed pracodawcami i managerami w zespole rozproszonym

Teraz powróćmy do Ciebie. Jakie wyzwania stoją przed kadrą kierowniczą w dobie pandemii? Tutaj na pierwszy plan wysuwają się niedostatki w bieżącej komunikacji. Być może pojawiają się u Ciebie podejrzenia, czy aby na pewno zespół działa. Zastanawiasz, jak to sprawdzić. Martwi Cię, że pracownicy nie informują na bieżąco o wykonanej pracy. Nie widzisz ich, bo już nie znajdują się w zasięgu ręki.

W pracy rozproszonej pojawiają się duże trudności w zarządzaniu i budowaniu zaufania.  Oczywiście możesz sprawdzać na często pracownika, ale musisz liczyć się z tym, że spowoduje to u niego spadek zaufania i motywacji do pracy.  

Poczucie izolacji jest tym, co nie omija zarówno pracowników, jak i managerów. Łatwiej pracuje się i motywuje zespół widząc się twarzą w twarz. Jest to nowa sytuacja, która wymaga nowych sposobów zarządzania.

Kolejnym dużym wyzwaniem jest uzupełnianie braków kompetencyjnych poszczególnych członków zespołu. Robi się to za pomocą szkoleń on-line  lub wideokonferencji, na których można wymieniać się wiedzą.

zarządzanie zdalne

Nowa sytuacja wymaga nowych rozwiązań

Praca zdalna uwydatnia wszelkie rysy, pęknięcia czy niedobory w zespole, które kiedyś mogły być niezauważone. Jest trudnym testem tego, czy Twoi pracownicy potrafią komunikować się ze sobą i pracować w sposób rozproszony. Być może stoisz przed jednym z poniższych dylematów, jak:

  •       komunikować się z zespołem, aby wszystko było jasne?
  •       wspomagać pracowników w ich organizacji osobistej?
  •       wspierać ich psychicznie?
  •       samemu się zorganizować?
  •       motywować i utrzymywać zespół w wysokiej wydajności?

Odpowiedzią na pytanie „Jak komunikować, aby wszystko było jasne?” w pracy zdalnej i hybrydowej jest zwiększona komunikacja z zespołami. Z własnego doświadczenia wiem, że jeśli coś się psuje, to na pewno jest to wina komunikacji. Wynika to z tego, że pracownicy nie dowiedzieli się pewnych rzeczy lub im tego nie powiedziano. Z tego powodu powinieneś jeszcze częściej, niż kiedyś przekazywać  informacje o aktualnych zmianach w firmie. Daj wszystkim pracownikom taki sam poziom dostępu do informacji, żeby byli z nimi na bieżąco. 

Ogólne ogniwo integrujące

W realiach pracy zdalnej jako manager powinieneś stanowić główne ogniwo integrujące osoby pracujące zdalnie z organizacją. Wyjaśniaj wdrażane zmiany. Dbaj o poczucie przynależności osób, które na co dzień nie  mają ze sobą bezpośredniego kontaktu. Teraz wymaga się od Ciebie częstszego indywidualnego i „ludzkiego” podejścia do toczących się spraw. Unikaj także nierównego traktowania (podziału na pracowników zdalnych i  stacjonarnych).

Zapytaj o warunki pracy członków zespołu. Udziel pomocy merytorycznej tym, którzy mają z trudności z organizacją pracy i wesprzyj ich psychiczne. Rolą managera jest zadbanie nie tylko o realizację celów i operacyjną stronę działania zespołu, lecz również o jego potrzeby.

Jak samemu się organizować, motywować i utrzymywać zespół w wysokiej wydajności? Na to pytanie odpowiem podczas jednej z sesji Akademii Managera – High level z VR, na którą serdecznie Cię zapraszam. Razem z 5 trenerów pokażemy Ci, jak dostosować zarządzanie do warunków pandemii. Dodatkowo będziesz mógł sprawdzić swoje kompetencje w wirtualnej rzeczywistości. Czeka na Ciebie autorska symulacja „Twoja decyzja”. Więcej informacji znajdziesz na stronie szkolenia (link).  

 

Autor: Magdalena Guillet

Kolejna odsłona Akademii managera high level VR