Wirtualna rzeczywistość w sieciach handlowych

VR-learnig to nowoczesna forma szkoleń, która z roku na rok wzbudza coraz większe zainteresowanie w polskich firmach. Powodem tego jest niewątpliwie popularyzacja samej technologii VR w edukacji, potwierdzana kolejnymi badaniami i doświadczeniami.  Sieci handlowe coraz chętniej korzystają z wirtualnej rzeczywistości, aby podnosić kwalifikacje wśród swoich pracowników. Walmart, E. Leclerc czy IKEA to tylko kilka przykładów globalnych firm, które w ostatnim czasie korzystają z rozwiązań VR w szkoleniach. 

Potencjał symulacji VR na przykładzie IKEI i E. Leclerc Drive 

W 2022 roku IKEA przy współpracy z Vantage Point wdrożyła nowy program szkoleniowy Vantage Point DEI, oparty na wirtualnej rzeczywistości. Z przygotowanych symulacjach korzystali pracownicy na wszystkich szczeblach kariery, począwszy od menadżerów i liderów, poprzez rekruterów i pracowników sklepów. Cała inicjatywa, która miała miejsce w 62 lokalizacjach IKEI w całych Stanach Zjednoczonych, zyskała pozytywny odbiór wśród pracowników. 

Również E. Leclerc Drive oraz NEOMA Business School połączyły siły, aby stworzyć nowe studium przypadku w immersyjnej rzeczywistości wirtualnej. Przygotowane szkolenia skierowane były m.in. do nowych pracowników, którzy przed rozpoczęciem pracy mogli poznać wszystkie etapy i procesy zachodzące w firmie. Pozwoliło im to również na lepsze zrozumienie roli magazynów składowania w strategii dystrybucji. 

Zalety VR-learningu 

Najważniejszą cechą wyróżniającą VR-learning jest możliwość przeprowadzenia realistycznych symulacji, które są znacznie bardziej angażujące dla uczestników niż tradycyjne szkolenia lub webinary. Szkolenia VR pozwalają na oszczędność czasu i kosztów, a także dają większą elastyczność w planowaniu treningów. Pracownicy mogą w ten sposób nauczyć się nowych umiejętności i zrozumieć swoją rolę w firmie w sposób, który jest bardziej związany z rzeczywistymi sytuacjami, jakie mogą wystąpić w pracy. Doskonale przekonała się o tym sieć supermarketów Walmart, w której szkolenia VR pomogły uratować wielu ludzi. 

Uczestnicy szkoleń VR zapamiętują nawet cztery razy więcej 

Wirtualna rzeczywistość jest coraz chętniej wykorzystywaną formą szkoleń, którą można przełożyć na potrzeby praktycznie każdej branży. Jej wysoką skuteczność potwierdzają badania przeprowadzone przez PwC. W swoim eksperymencie wykazali, że uczestnicy szkoleń za pomocą VR cztery razy szybciej zapamiętują treści niż podczas siedzenia w tradycyjnej sali. Są oni również bardziej skoncentrowani niż uczestnicy szkoleń e-learningowych. 

Szkolenia VR – bezpieczeństwo i elastyczność 

Szkolenia wirtualnej rzeczywistości posiadają wiele zalet, które przekładają się na ich rosnącą popularność. Dzięki symulacjom VR, pracownicy dużych obiektów handlowych mogą bezpiecznie trenować różne scenariusze zdarzeń. Dotyczy to m.in. obsługi klienta, posługiwania się specjalistycznym sprzętem czy odpowiedniego reagowanie w kryzysowych sytuacjach w sklepie. Uczucie uczestnictwa w konkretnych zdarzeniach pozwala na lepsze zrozumienie i zapamiętanie wybranych zagadnień.  

Szkolenia VR w sieciach handlowych pozwalają również na oszczędność czasu, która często wiążą się z tradycyjnymi szkoleniami. Wirtualna rzeczywistość pozwala na przeprowadzenie symulacji w praktycznie dowolnym miejscu i czasie. Dzięki temu pracownicy mają większą elastyczność w planowaniu swojego czasu. 

Sprawdź, jak wirtualna rzeczywistość jest w stanie efektywnie przeszkolić managerów. 

Szkolenia VR dostosowane do potrzeb firmy 

Jedną z największych zalet szkoleń VR jest dostosowanie ich do indywidualnych potrzeb firmy. W przeciwieństwie do tradycyjnych szkoleń, VR-learning pozwala na przeprowadzenie treningów w dowolnym miejscu i czasie. Spersonalizowane symulacje VR mogą być wykorzystywane wielokrotnie, co przekłada się na oszczędność kosztów. To ważny atut dla firm z branży retail, w których obserwujemy sporą rotację pracowników. Przygotowane szkolenia są bardzo często aktualne nawet po upływie kilku lat. W ten sposób, szkolenia wirtualnej rzeczywistości stają się bardziej efektywne i ekonomiczne. 

Atrakcyjność szkoleń VR 

W dzisiejszych czasach, kiedy rynek pracy jest coraz bardziej konkurencyjny, znalezienie i zatrzymanie najlepszych pracowników staje się priorytetem dla wielu firm. Szkolenia VR są jednym z narzędzi, które mogą pomóc w pozyskaniu i zatrzymaniu wyjątkowych pracowników. Dzięki szkoleniom VR, pracownicy mają możliwość zdobycia praktycznych umiejętności w interaktywny sposób. Pozwala to na opanowanie skomplikowanych procesów bez ryzyka popełnienia błędów. 

Młodsze pokolenia, które wchodzą na rynek pracy, wychowały się na nowych technologiach i coraz częściej oczekują nowoczesnych metod szkoleniowych. Raport Cpl Poland „Zoomersi w pracy, czyli jak Pokolenie Z podbija rynek pracy w Polsce” opublikowany w październiku 2022 roku wskazuje, jak ważny dla pokolenia Z jest szybki i stały rozwój. Ponad 40% badanych zadeklarowało, że zaczęło pracować już w szkole średniej. Kolejne 30% rozpoczyna swoje zawodowe kariery zaraz po jej ukończeniu. Wykorzystywanie w szkoleniach wirtualnej rzeczywistości może być dla nich atrakcyjnym elementem, który przekona ich do podjęcia pracy. 

Szkolenia VR – jak przygotować odpowiednią symulację 

Kiedy w końcu zdecydujemy się wdrożyć do szkolenia pracowników symulacje VR, warto sprawdzić, czy zewnętrzne firmy nie oferują gotowych pakietów szkoleń, które spełnią nasze wymagania. W Human Partner oferujemy Klientom dwie gotowe symulacje VR. Wysoka skuteczność i pozytywny odbiór sprawił, że rozpoczęliśmy również prace nad kolejnymi symulacjami 

Jeśli zależy ci na spersonalizowanych symulacjach, które wykorzystasz na własne, konkretne potrzeby lub chcesz wykorzystać gotowe rozwiązania w swojej firmie, skontaktuj się z nami poprzez maila: biuro@humanpartner.pl lub zadzwoń pod 697 316 309. 

 

 

Autorka: Marta Sztykiel