Sztuczna inteligencja a przyszłość szkoleń. Jak AI zmieni pracę trenerów?

Do 2025 roku Polska będzie potrzebować około 200 tys. specjalistów ds. sztucznej inteligencji – prognozuje Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w raporcie „Monitoring trendów w innowacyjności”. W tym samym czasie 97% międzynarodowych firm wdroży rozwiązania oparte na AI. Wartość rynku sztucznej inteligencji wzrośnie natomiast do 190 mld dolarów. Sztuczna inteligencja będzie mieć więc kluczowe znaczenie nie tylko dla rozwoju polskiego rynku pracy, ale również całego sektora edukacji, w tym usług rozwojowych.  

Sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence – AI) będzie odgrywać istotną rolę w transformacji polskiej edukacji formalnej i pozaformalnej. W miarę, jak technologie AI stają się coraz bardziej zaawansowane i powszechne, rośnie ich potencjał wpływu na rynek usług rozwojowych, a co za tym idzie, na pracę trenerów biznesu i konsultantów L&D. W tym artykule przyjrzymy się, jak sztuczna inteligencja wpłynie w najbliższej przyszłości na zmiany procesu świadczenia usług szkoleniowych oraz na pracę trenerów. 

Sztuczna inteligencja a personalizacja szkoleń 

Jednym z najbardziej obiecujących aspektów AI w edukacji jest możliwość spersonalizowania całego procesu nauczania. Systemy AI mogą dogłębnie analizować duże zbiory danych na temat uczestników szkoleń i kursów. Wszystko po to, aby następnie dostosować tempo i sposób nauki do indywidualnych potrzeb. Dotyczy to takich danych, jak poziom posiadanej wiedzy, umiejętności, preferencje czy styl uczenia się. Dzięki temu uczestnicy szkoleń mogą osiągać znaczne lepsze wyniki. Trenerzy zyskują natomiast większą kontrolę nad procesem nauczania.  

Prawdopodobnie najbardziej znanym przykładem platformy wykorzystującej uczenie maszynowe w obszarze personalizacji treści szkoleniowych jest Duolingo. Oferuje ona bezpłatne kursy nauki 24 języków, w tym języka polskiego. Z platformy do nauki języków korzysta już 500 mln osób na całym świecie. Inną ciekawą aplikacją jest MATHiaU, stworzona przez firmę Carnegie Learning. Oferuje spersonalizowane korepetycje z matematyki i udziela informacji zwrotnych studentom szkół policealnych. 

Monitorowanie postępów uczestników szkoleń 

Sztuczna inteligencja może także usprawnić wiele procesów związanych z realizacją szkoleń, takich jak śledzenie postępów. Inteligentne systemy mogą znaleźć zastosowanie w analizie danych na temat poziomu zaangażowania uczestników. Pozwoli to na bieżące dostosowywanie treści i metod nauczania. W efekcie trenerzy będą w stanie tworzyć bardziej efektywne programy szkoleniowe, które lepiej odpowiadają na konkretne potrzeby rozwojowe. Będą w stanie również dostrzec, którzy uczestnicy szkoleń potrzebują indywidualnego wsparcia.  

Przykładem tego są nowoczesne platformy e-learningowe. W Human Partner korzystamy z platformy SAMELANE, posiadającej m.in. moduł bazy wiedzy zasilanej algorytmami AI. Rozwiązanie w ocenie naszych klientów jest bardzo praktyczne i pomocne. Nasi trenerzy również mogą w dowolnym momencie analizować i monitorować postępy nabywania wiedzy uczestników szkoleń e-learningowych. 

Rozwój umiejętności miękkich 

W dobie cyfryzacji i automatyzacji pracy, umiejętności miękkie, takie jak komunikacja, kreatywność czy zdolność do rozwiązywania problemów, zyskują na znaczeniu. Sztuczna inteligencja w najbliższej przyszłości nie zastąpi w tym obszarze człowieka. Już teraz może jednak wspierać rozwój tych kompetencji poprzez tworzenie interaktywnych symulacji, gier i ćwiczeń. Technologie oparte na AI mogą w przyszłości pomóc trenerom w diagnozowaniu potrzeb uczestników i dostarczaniu im odpowiednich materiałów szkoleniowych i zadań, takich jak streszczenia i tłumaczenia artykułów naukowych. Obecnie do tworzenia treści szkoleniowych pod kątem nowych zadań i ćwiczeń można śmiało wykorzystywać ChatGPT. Umożliwia on automatyczne generowanie tekstu na podstawie danych wejściowych. 

VR-learning w obliczu AI 

W przyszłości szkolenia będą coraz częściej wykorzystywać technologie wspierane przez sztuczną inteligencję, takie jak wirtualna rzeczywistość (VR). Już dziś możemy zaobserwować, że VR-learning pozwala tworzyć bardziej angażujące i interaktywne doświadczenia, które znacząco wpływają na jakość i szybkość kształcenia. Wykorzystanie takich technologii pozwoli uczestnikom szkoleń na praktyczne zastosowanie nowo nabytych umiejętności w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku.  

Dzięki rozwiązaniom AI, uczestniczy szkoleń opartych na wirtualnej rzeczywistości będą mogli lepiej przeanalizować jakość udzielanych odpowiedzi oraz czas i szybkość reakcji. Co więcej, zastosowanie analizy predykcyjnej po zakończeniu symulacji VR, pozwoli uzyskać dokładniejsze prognozy związane z dalszym rozwojem kompetencyjnym danego menadżera. Już teraz modele predykcyjne mają bardzo szerokie zastosowanie w biznesie – są wykorzystywane do prognozowania zapasów, zarządzania zasobami ludzkimi, czy opracowywania modeli ryzyka kredytowego.  

Rola trenerów w świecie AI 

W miarę jak sztuczna inteligencja staje się coraz bardziej zaawansowana, rola trenerów również zaczyna ulegać pewnym zmianom. Już dziś możemy wyszczególnić przykładowe role trenerów, które będą istotne w najbliższej przyszłości: 

  • Kuratorzy treści: Zamiast tworzyć wszystkie materiały szkoleniowe od podstaw, trenerzy będą pełnili rolę kuratorów. Wiąże się to z selekcjonowaniem i dostosowywaniem materiałów edukacyjnych, które będą uzupełniane przez algorytmy AI. 
  • Mentorzy i trenerzy emocjonalni: Trenerzy znacznie bardziej skoncentrują się na budowaniu relacji z uczestnikami szkoleń. To oni będą wspierać ich w rozwoju emocjonalnym i społecznym, co jest trudne do osiągnięcia przez AI. Będą również pełnili rolę mentorów, pomagając uczestnikom w wyznaczaniu celów i osiąganiu sukcesów zawodowych. 
  • Eksperci: Trenerzy będą odgrywali rolę ekspertów w swojej dziedzinie, dostarczając uczestnikom cennych i praktycznych informacji oraz wiedzę opartą na własnym doświadczeniu. Będą również odpowiedzialni za ocenę zaawansowania uczestników w kontekście umiejętności miękkich, takich jak komunikacja czy rozwiązywanie konfliktów. 

Przyszłość szkoleń opartych na sztucznej inteligencji 

Sztuczna inteligencja ma potencjał do zrewolucjonizowania szkoleń biznesowych i pracy trenerów. AI może przyczynić się do efektywniejszego i angażującego procesu nauki. Wszystko poprzez wprowadzenie spersonalizowanego nauczania, automatyzację procesów okołoszkoleniowych (projektowanie czy ewaluacja szkoleń) czy tworzenie realistycznych symulacji. W najbliższej przyszłości trenerzy będą musieli szybko uczyć się korzystania z nowych technologii cyfrowych i dostosowywać się do zmian zachodzących na rynku usług rozwojowych.  

Transformacja cyfrowa oraz technologie wykładnicze bardzo mocno wpłyną na cały rynek edukacyjny. Nie wszystkie zmiany technologiczne zostaną jednak przywitane z radością. Wskazuje to amerykański futurolog i publicysta magazynu “Wired” Kevin Kelly w swojej książce “Nieuniknione. Jak technologie zmienią naszą przyszłość”.  “Branże o ugruntowanej pozycji stracą na znaczeniu, bo dotychczasowe modele biznesowe okażą się całkowicie nieprzydatne. Przestaną istnieć całe zawody, niektórzy ludzie stracą źródła utrzymania, powstaną zupełnie nowe specjalizacje” – podkreśla K. Kelly. 

W praktyce oznacza to gotowość do ciągłego uczenia się przez całe życie przez trenerów i konsultantów. To oni będą musieli postawić na naukę korzystania z nowych narzędzi cyfrowych opartych na AI oraz zrozumienie konsekwencji zmian technologicznych. Wdrażanie AI może być wyzwaniem, ale również ogromną szansą na zwiększenie efektywności i innowacyjności sektora usług rozwojowych. 

 

 

Chcesz dowiedzieć się więcej o szkoleniach z wykorzystaniem symulacji opartej na technologii VR dla Twojej firmy? Chcesz wdrożyć rozwiązania cyfrowe w swoim dziale HR, aby poprawić skuteczność nauki i efektywność procesów szkoleniowych? Skontaktuj się z nami poprzez maila: biuro@humanpartner.pl lub zadzwoń pod 697 316 309. Chętnie porozmawiamy o współpracy. 

 

Autorka: Marta Sztykiel