
Antologic
Prognoza zmian obłożenia w czasie rzeczywistym w hotelach na podstawie dostępności pokoi oraz cen – to nie przyszłość. Już niedługo będzie standardem na polskim rynku. Nasz klient – wrocławska firma Antologic przygotowała rozwiązanie oparte o algorytmy sztucznej inteligencji (AI) skierowane właśnie do sektora hotelarskiego. Nasi konsultanci pomogli Antologic pozyskać dotację i rozliczyć w tym roku projekt B+R, dzięki któremu firma mogła opracować innowację produktową.

Wrocławska firma Antologic od 2007 roku oferuje produkty informatyczne oparte na języku Java. Wymagania związane z kolejnymi projektami umożliwiają ciągły i stabilny rozwój firmy w Polsce i w krajach UE, zarówno w obszarze kompetencji, portfolio, jak i osobowym. Obecnie firma zatrudnia na stałe blisko 40 osób, z czego większość to programiści specjalizujący się w Java, SAP Hybris, Adobe Experience Manager. Istotnym kierunkiem rozwoju przedsiębiorstwa są rozwiązania przeznaczane dla branży hotelarskiej, gdzie wskazana jest nie tylko cyfryzacja obsługi klienta, ale też optymalizacja biznesowa.
Firma zaczęła budować swoją przewagę rynkową poprzez stworzenie specjalnego systemu, opartego o algorytmy sztucznej inteligencji (AI). Do tego potrzebne były fundusze unijne na wykonanie prac badawczo-rozwojowych oraz nawiązanie współpracy z jednostką naukową, która przeprowadzi specjalistyczne badania i testy. Klientowi zależało na tym, aby stworzyć rozwiązanie umożliwiające analizę dużych zbiorów danych pochodzących ze zróżnicowanych źródeł oraz prognozowanie popytu na usługi hotelarskie na danym obszarze (np. gmina czy powiat).
Wyzwania branżowe
Branża hotelarska w naszym kraju wciąż boryka się z trudnościami wywołanymi wysokimi cenami energii i gazu, inflacją, czy wojną na Ukrainie. Widoczne jest duże zapotrzebowanie na narzędzia informatyczne wspomagające procesy decyzyjne związane z oceną popytu ze strony gości hotelowych. Zainteresowanie na tego rodzaju system IT wynika bezpośrednio z rynku oraz utrzymującej się od dwóch lat niestabilnej sytuacji gospodarczej w branży hotelarskiej. Dlatego wdrożenie takiego narzędzia opartego o algorytmy AI, może bardzo szybko wpłynąć na podniesienie konkurencyjności każdego hotelu.
Jak pomogliśmy naszemu klientowi
Antologic poszukiwał partnera do współpracy, który pomoże nie tylko przygotować wniosek aplikacyjny, ale dogłębnie zrozumie specyfikę prac B+R. Klient chciał wybrać firmę doradczą, która posiada odpowiednie kompetencje w konsultingu technologicznym oraz doświadczenie w realizacji projektów dla spółek typu software house. Human Partner zatrudnia lub współpracuje na stałe z ekspertami dziedzinowi od technologii cyfrowych (m.in. AI, VR, AR, Cloud oraz inne). Do tego jesteśmy zaangażowani w działalność klastra IT – ITCorner oraz pogłębiamy swoją ekspertyzę uczestnicząc w pracach gremiów doradczych (m.in. Grupa ds. sztucznej inteligencji przy KPRM, czy Grupa ds. Krajowej Inteligentnej Specjalizacji – KIS 12 przy Ministerstwie Rozwoju i Technologii).
Przed opracowaniem wniosku aplikacyjnego po naszej stronie należało dokładne zdefiniowanie problemu badawczego w kontekście wymagań konkursu. Oprócz tego byliśmy odpowiedzialni za znalezienie doświadczonej jednostki naukowej (uczelni) lub innego ośrodka naukowego, który podejmie się współpracy przy tym projekcie. Naszą rolą było uzgodnienie szczegółowych warunków i zakresu realizacji prac B+R. Z doświadczenia wiemy, że wybór jednostki naukowej to jeden z trudniejszych etapów przygotowania wniosku aplikacyjnego.
Na czym polegała nasza współpraca i jak przebiegała?
Klientowi zależało nie tylko na przygotowaniu i złożeniu wniosku aplikacyjnego do konkursu w ramach Poddziałania 1.2.1. Innowacyjne przedsiębiorstwa – konkurs horyzontalny RPO WD 2014-2020, ale również szybkim rozliczeniu przyznanej dotacji w marcu 2023 r. Przygotowanie dokumentacji wymagało również zaangażowania podwykonawcy, który współpracował z ośrodkiem naukowym. Nasza współpraca polegała na weryfikacji i sprawdzeniu całości dokumentacji (w tym dokumentacji technicznej), udzielaniu dodatkowych wyjaśnień Instytucji przyznającej grant. Klient po złożeniu wniosku o płatność końcową w ciągu niespełna 4 tygodni otrzymał zwrot środków (refundację) i mógł rozpocząć komercjalizację na rynku nowego rozwiązania technologicznego adresowanego do hoteli i pensjonatów.