Work-life balance – ostatnia deska ratunku dla zapracowanych

Zarządzasz firmą i pogodzenie pracy z życiem prywatnym stanowi dla Ciebie duże wyzwanie? Zapraszamy do przeczytania artykułu, w którym poznasz sposoby na implementację idei work-life balance do Twojej codziennej rutyny.

pracodawca_memy

Kiedy praca pochłania Cię w całości

Pojęcie work-life balance w ostatnim czasie zyskuje na znaczeniu. Natłok pracy, stres czy brak czasu na odpoczynek, rozwijanie pasji i dbanie o relacje z bliskimi – to pewnie tylko niektóre z powodów, dla których szukasz równowagi pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym. Liczne opinie potwierdzają, że równowaga między pracą a życiem prywatnym to jeden z kluczowych czynników wpływających na poczucie szczęścia.

O work-life balance

Idea work-life balance pierwszy raz pojawiła się w Wielkiej Brytanii w latach 80. Jeśli chodzi o inne kraje uważa się, że mistrzami w utrzymaniu równowagi między życiem prywatnym a pracą są Holendrzy, Duńczycy i Francuzi. Przecząc popularnym stereotypom, Niemcy również radzą sobie w tym obszarze całkiem dobrze. Nasi zachodni sąsiedzi doskonale rozumieją, że zwiększenie czasu pracy wcale nie przyczynia się do osiągnięcia sukcesu, tylko jego efektywne wykorzystanie. [1]

Jak sytuacja wygląda w Polsce? Sugerując się danymi z rankingów na tle świata wypadamy przeciętnie. Jak podaje raport „Nowa era motywacji” Hays Poland i Mind & Soul Business, niemal 20% zatrudnionych, jako powód zmiany pracodawcy wskazuje właśnie brak równowagi pomiędzy pracą a życiem prywatnym. Ponad połowa badanych zajmuje się sprawami służbowymi na urlopie lub podczas zwolnienia lekarskiego (55%) . Podobna część Polaków pracuje więcej niż 40 godzin tygodniowo i nie widzi w tym problemu. [2]

Jak zachować bezpieczną granicę między pracą a życiem prywatnym i dlaczego warto zdecydować się na ten krok? Odpowiedzią niech będzie nasze 5 sposobów na wprowadzenie work-life balance.

5 sposobów na wprowadzenie work-life balance do Twojego życia

1. Dbaj o zdrowie

Ból pleców, szyi, chroniczne zmęczenie – to główne objawy długotrwałego stresu, który można porównać do negatywnego efektu spirali. Złe samopoczucie przekłada się na spadek wydajności w pracy, co jeszcze bardziej potęguje napięcie.

Jeśli chcesz zachować work-life-balance, zadbaj w pierwszej kolejności o swoje zdrowie. Odpowiednia dieta i suplementacja czy aktywność fizyczna z pewnością pomogą zrealizować ten cel. Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim wykazały, że ćwiczenia fizyczne pomagają rozwijać potencjał Twojego umysłu oraz poprawić jego wydajność. [3] Ponadto wyrzut endorfin po dobrym treningu dodaje Ci mnóstwo energii i dobrego samopoczucia na resztę dnia!

2. Znajdź czas na relaks

Ile razy słyszałeś, że czas leczy rany, a sen jest lekiem na wszystko? Jest w tym wiele prawdy. Dorosły człowiek powinien spać przez 7-8 godzin każdej nocy. Duże znaczenie ma również jakość naszego snu. Zadbaj o to, by kłaść się spać o stałych porach i nie zarywaj nocy. Jeśli to możliwe, stosuj drzemkę w ciągu dnia. Bill Clinton powiedział kiedyś, że największe błędy życiowe popełniał wtedy, gdy był zmęczony i niewyspany. Nigdy nie rezygnuj ze snu kosztem pracy, ponieważ efekt będzie zupełnie odwrotny, niż zakładasz. Staraj się również wykorzystać każdą wolną chwilę na relaks. Wystarczą proste ćwiczenia oddechowe, bazujące na powolnych wdechach i wydechach przez ok. 10 minut dziennie.

3. Pielęgnuj relacje

Nic tak nie wprawia w dobry nastrój, jak rozmowa z przyjacielem lub spotkanie ze znajomymi. Człowiek potrzebuje kontaktu z drugą osobą, niemal jak jedzenia i wody. Dlatego pielęgnuj swoje przyjaźnie i staraj się poznawać nowych ludzi. Zrób sobie przerwę od pracy i wykonaj telefon do osoby, która jest Ci bliska lub właśnie o niej pomyślałeś. Wykorzystuj możliwości, jakie zapewniają nam dzisiejsze technologie w odpowiedni sposób.

4. Zastanów się, czy warto zarabiać więcej

Jak pokazują wspomniane badania zawarte w raporcie „Nowa era motywacji” Polacy są w stanie pracować jeszcze więcej niż 40 godzin tygodniowo, a ich głównym motywem jest zwiększenie zarobków. Zastanów się, czy to jedyny i najlepszy sposób na powiększenie stanu Twojego konta? Zdecydowanie nie. W pierwszej kolejności postaraj się przeanalizować swoje wydatki. Być może barierą utrudniającą osiągniecie satysfakcji finansowej jest nieodpowiednie zarządzanie budżetem? Poszerz swoją wiedzę na temat inteligencji finansowej. Zainteresuj się innymi sposobami powiększania dochodów. Nie warto zamieniać się w pracoholika jedynie dla zwiększenia zarobków. Istnieją badania potwierdzające, że nadmiar pracy może prowadzić do śmierci. W Japonii jest to częste zjawisko noszące nazwę „Karoshi” i dotyka zazwyczaj ludzi sukcesu.[4]

5. Efektywne wykorzystuj czas pracy

Każdy człowiek na Ziemi ma do dyspozycji 24 godziny w ciągu doby. Co sprawia, że jedni wykonują swoją prace w mgnieniu oka, a inni nie są w stanie zrealizować poleconych im obowiązków i zostają po godzinach? Odpowiedź jest prosta. Zarządzanie swoim czasemustalanie priorytetów oraz umiejętne delegowanie zadań. Jeśli Twój dzień w pracy składa się z parzenia kawy, plotek z innymi pracownikami oraz przeglądaniem Facebooka, nie dziw się, że swoje obowiązki musisz wykonywać w weekendy. Dlatego wyznacz sobie bloki czasowe, w których skupisz się wyłącznie na swoich zadaniach.

Zaplanuj każdy dzień w pracy i trzymaj się swojego terminarza. Efektywne zarządzanie swoim czasem i ustalenie priorytetów to klucz do realizacji Twoich codziennych celów. Wykorzystaj również nowe technologie. W dobie błyskawicznie rozwijającej się cyfryzacji oprogramowania i urządzenia wprowadzane przez firmy są w stanie diametralnie przyśpieszyć pracę człowieka. Wykorzystaj to na swoją korzyść.

Zachowaj work-life balance dzięki Human Partner

Utrzymanie równowagi między pracą a życiem prywatnym nie jest bardzo trudnym zadaniem, jednak wymaga odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Brak efektywnego zarządzania swoją pracą może przyczynić się do pogorszenia stanu zdrowia, zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym. O tym, jak między innymi odpowiednio zarządzać swoją firmą, poprawić w niej komunikację i osiągnąć lepszą efektywność przedsiębiorstwa możesz nauczyć się na szkoleniach Human Partner. Serdecznie zapraszamy Cię do zapoznania się z naszą ofertą szkoleń z możliwością dofinansowania do 80% dla małych i średnich przedsiębiorstw:

Źródło:

[1] Wojtek Martyński, „Work-life balance – definicja, przykłady i 16 rad jak osiągnąć równowagę”, Interviewme, dostęp dnia 28.05.2019

[2] Raport „Nowa era motywacji” Hays Poland i Mind & Soul Business 2019

[3] University of California – Irvine, „Human neural stem cells restore cognitive functions impaired by chemotherapy”, Science Daily, dostęp dnia 28.05.2019

[4] Anna Jarosz, „Karoshi – śmierć z przepracowania”, Medonet, dostęp dnia 28.05.2019